Deel 6 van een ex (borstkanker) patient

En dan zijn we alweer een jaar verder en wat een jaar is dit geweest!! Veel mooie dingen zien gebeuren in de gezondheidszorg en met The Caretakers, en een aantal grote organisaties, coöperatie WeHelpen opgericht. Een website geboren uit het hart van de patient en mantelzorgers. Was dat er maar toen ik zelf ziek was denk ik regelmatig, dan had ik online mijn hulp kunnen organiseren en samen met vrienden een hulpagenda kunnen inrichten, maar goed die mogelijkheid is er nu dus wel en apetrots dat Coen van de Steeg en ik dit hebben kunnen en mogen organiseren! Anyway, daar gaat dit helemaal niet over.

Vandaag, 15 april 2013, was weer een spannende dag, zoals altijd voor DE grote jaarlijkse mammografie controle. Ook dit jaar weer de spanning laten opbouwen. Hoe ik dat toch ga beheersen is me tot op de dag van vandaag nog niet duidelijk, maar wellicht komt dat nog wel een keer. Ik moet er namelijk echt mee gaan leven. Vandaag vertelde mijn nieuwe arts me dat ze in het team mijn ziektehistorie hadden besproken en gezien het risico ik tot mijn 50ste jaarlijkse controles zal houden tot ik in het reguliere circuit mag meedraaien…dusss nog 10 jaar te gaan!

Enfin, met knikkende knieen en klamme handjes het ziekenhuis in, gelukkig weet ik het altijd te presteren dat ik nipt op tijd aangescheurd kom, met gevolg dat ik misschien niet zo lang hoef te wachten, maar helaas liep het ook dit keer kwartiertje uit. Geen probleem, want ik had me gewapend met de nieuwe Emerce, dus me bezig gehouden met nieuwe ontwikkelingen en statistieken op het gebied van e-“alles”.

“Mw. Schnabel”.. Ah dat was fijn dezelfde vriendelijke dame als vorig jaar. Hup shirt uit en door naar de camera. Geen probleem dacht ik nog heel stoer. De dame legde me uit dat er een nieuwe techniek was om nog betere foto’s te kunnen nemen. Altijd goed vind ik dat natuurlijk, maar wel nog pijnlijker dan voorheen. Goed dat is dan 10 of 15 seconden je kiezen keihard op elkaar en de tranen maar wegslikken….links een stuk minder erg, maar dat is dan ook de “hele” borst.

Goed klaar, dus weer de wachtkamer in en wat duurt het wachten dan lang!!! Afleiding maar weer in de Emerce zoeken. “Mw. Schnabel?” “Ja (met bibberende stem” ” De foto’s zijn gelukt u kunt door naar de chirurg”. Ok dus nog niet in the clear? Normaal zeggen ze me wel iets, maar nu niets…de moed zakte me gelijk in de schoenen, zoals je je wellicht kunt voorstellen.

Gelukkig snel bij mijn nieuwe chirurg die me, nog voordat ik zat, blij vertelde dat alles er helemaal goed uitziet! Wat een schat dat ze me dat direct zei. Pfff nou dan is het knap lastig om die tranen van geluk niet de vrije loop te laten! De nieuwe chirurg was echt top! En dat mag ook wel eens gezegd worden. Een ontzettend sympathieke vrouw die tegen mij praatte en niet tegen mijn borst! Me vroeg hoe het ging en hoe ik me voelde! Of ik er vaak aan dacht en of ik me zorgen maakte! Ook gelijk excuses gaf dat ik nu weer een nieuwe arts zag (al de 6de ofzo in die korte tijd) en voorstelde dat ik volgend jaar weer bij haar kom ipv de arts assistent wat normaal is om het om en om te doen. Dat is voor mij echt de eerste keer dat er op die manier met me wordt gesproken en ik echt het gevoel heb serieus te worden genomen…ja bizar dat weet ik, maar het is echt waar. Dit is nou eens een arts waar een voorbeeld aan kan worden genomen! Ik noem nooit namen uit privacy overweging, maar top! We hebben het ook uitgebreid over de communicatie in de zorg gehad en de rol van de patient in het hele proces. Ik vertelde haar dat ik met meerdere mensen heb gesproken in het Daniel om te helpen de patientcommunicatie te verbeteren. Ze gaf aan dat ze ondertussen werken aan een betere patientbehandelmap. Wat ik top vind, omdat ik daar 2 jaar geleden uitgebreid over had gesproken met ze. Ik wist van de mammacareverpleegkundige dat ze er binnenkort mee zouden beginnen, maar dat was ondertussen een half jaar geleden. De dok zou mijn enthousiasme doorgeven. Ben benieuwd of ik daar binnenkort meer van zal horen…want hoe gaaf zou het zijn als ik daar aan mag meewerken! Door alle vragen en het fijne gesprek vroeg de dok zich wel nog even af of ik journaliste was haha, dat niet maar heb haar wel verteld dat ik recent in JIJ! stond en in het NVPO magazine. Vond ze hartstikke leuk dat die aandacht besteden aan betrokken ervaringsdeskundigen (ook wel patient genaamd 😉 ).

Uiteindelijk spraken we over de cosmetische aspecten van mijn borst en dat ik daar soms (2 keer per dag) toch best moeite mee heb. De straling kan nog steeds doorwerken na 2 a 3 jaar, waardoor de borst inderdaad nog kan veranderen. Ze vertelde dat daar tegenwoordig vele mooie mogelijkheden voor zijn zonder dat daar gelijk een mes aan te pas komt, want met snijden in mijn lijf ben ik wel even klaar. Hoe en wat dat ga ik natuurlijk gelijk aan dr. Google vragen! Na het onderzoek was ze zeer positief en schreef een doorverwijzing uit…ik ben heel benieuwd wat daarin mogelijk zal zijn. 1 mei weet ik dat alweer, lekker efficient dus! En hopenlijk weer 2 synchrone borsten straks 🙂 Wat heerlijk als een arts zoveel tijd neemt om alle vragen goed te beantwoorden..ik verheug me niet op volgende keer, dat zeker niet, maar dit is wel een verademing.

Groot feest want mijn borsten zijn weer voor een jaar door de APK! Een grote zorg minder en de spoken kunnen weer een jaar de kast in!!! Vanavond een fles champagne om het te vieren en de rest van vandaag even kunnen genieten van het leven!

P.s. Deel 6 heb ik geschreven a) omdat ik blij ben b) omdat ik wil delen wat mijn ervaringen zijn en c) om een positief licht te schijnen om een arts-patient relatie zoals het ook kan. En ik hoop daarin een nieuwe trend te gaan zien de komende jaren! Bedankt dok! 😉

Dit bericht werd geplaatst in Gezondheidszorg, patient20, Zorginnovatie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

