Wanneer ben je patiënt af en weer gewoon mens?

Deel 4: Een patient in de wereld van Zorg 1.0: een update

Het is bijna zover…mijn eerste jaarcontrole op 18 maart 2011 (25 maart de uitslag), nadat ik het traject voor de behandeling van mijn borstkanker inging!

Er gaat de laatste tijd veel door me heen op het gebied van verwerking en angst dat het terugkeert. Laatst las ik nog een uitgebreid artikel over de verwerking van kanker, dat je dat direct hebt, vlak na de behandeling of een paar maanden erna. Ik was er al vanuit gegaan dat ik me daar toch heel goed doorheen had geslagen en ben altijd heel positief geweest in het traject en naar de toekomst toe. Na de roller-coaster van de hele behandeling me volledig op mijn  werk gestort -ik was immers ook net voor me zelf begonnen in hetzelfde jaar dat ik de kanker kreeg- en dat ging best goed. Samen met Janine B., die me enorm heeft geholpen tijdens mijn ziekte alsook erna in de zin van opdrachten, deden we mooie trajecten.

Eindelijk had ik dan weer eens ruimte om op vakantie te kunnen gaan en rust te nemen….en het klassieke model sloeg toe. Op de 6de dag van mijn vakantie werd ik wakker en besefte me voor het eerst in bijna een jaar tijd wat er allemaal echt was gebeurd en wat voor een enorme impact dat op mijn leven heeft gehad en heeft!!  Wow, dat kwam binnen. Die nacht enorm over mijn kankertraject gedroomd en toen ik nog even lag bij te komen kon ik eindelijk toegeven aan mezelf “Maai je hebt gewoon een enorm zwaar traject meegemaakt! Je hebt een potentieel dodelijke ziekte overwonnen”. Voor het eerst voelde ik een bevrijding, waarvan ik niet wist dat die op mijn schouders drukte. Tijdens de lunch lukte het me ook om dit aan Linda van G. te vertellen en dat voelde zo fijn! Eindelijk eens tranen uit de grond van mijn hart!

Gister had ik het met een vriendin over de verwerking en hoe lang dat duurt, zij is inmiddels door haar 5 jaarscontrole heen na een identiek traject aan het mijne. Zij vertelde me dat dit traject ook bij haar nog steeds in haar hoofd zit. Zelfs als ze voor een controle foto bij de tandarts zit krijgt ze flash-backs naar haar traject. Het is dan ook niet raar dat mijn vraag: “Wanneer ben je patiënt af en ben je weer gewoon mens?”, nog door niemand bevredigend is beantwoord. Ik heb de vraag aan veel mensen gesteld, (ex)patiënten, zorgverleners, radiologen, wetenschappers en vrienden. De antwoorden lopen enorm uiteen van ‘zodra je klaar bent met je laatste bestraling’, tot ‘na de 5 jaarscontrole’, tot ‘dit is iets dat je de rest van je leven mee zult dragen’.

Mocht jij me het antwoord kunnen geven, dan hou ik me aanbevolen. Ik leef mijn leven intenser dan ooit tevoren en geniet van alle momenten!

Dit bericht werd geplaatst in Health experiences, Patient, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Wanneer ben je patiënt af en weer gewoon mens?

  1. Elma zegt:

    Mooi verwoord schat! Wat ben je toch een ongelooflijke topper!
    Dikke kus.

  2. maais zegt:

    RT @TourDeJose: @MaaiS als ik weer gewoon kan werken en niet meer beperkt ben door moeheid en opvliegers. Pas dan is het over

  3. maais zegt:

    RT @Medicalfacts: @MaaiS Een patient is volgens mij iemand wiens leven in het teken van zijn of haar ziekte staat

  4. maais zegt:

    RT @LoesdeBlok: @MaaiS miss ben je al patiënt af maar voor altijd veranderd. Zie eind van je blog!

  5. maais zegt:

    RT @Coenstruct: Zodra je weer nieuwe plannen maakt! RT @MaaiS: Een update post: “Wanneer ben je patiënt af en weer gewoon mens?” http://tinyurl.com/5v3hf5w

  6. arjan zegt:

    Je geeft zelf het enige goede antwoord: je leeft intenser dan ooit te voren.

    Alle ideeën over het woord patiënt zijn daar ondergeschikt aan. Elk antwoord zegt alleen maar iets over het wereldbeeld van die ander. Vraag eens naar hun beeld bij sap, sneeuw of deur en je merkt hoe hilarisch de verschillen zijn.

    Jouw ervaring is al rijker dan die van de meeste anderen en het staat je vrij om de ervaring nóg rijker, dieper en spiritueler te maken. Je kunt er alle dankbaarheid, verwondering, verbondenheid, speelsheid, opstandigheid, liefde, passie en vastberadenheid aan toevoegen die je maar wilt. Je kunt er zo veel energie uit putten dat een ander het weer geluk, charisma, mystiek of mythische kracht gaat noemen.

    Waarom zou je de weg vragen als je gewoon je goddelijke gang kunt gaan?

  7. Pingback: Wanneer ben je patiënt af en weer gewoon mens? | Medicalfacts

  8. Bert Schnabel zegt:

    Volgens mij kom jij er met alle steun die de sociale media je geeft een heel eind.
    Maar je moet geduld hebben”zei
    P.
    P.S. samen komen we een heel eind-:)

    • maais zegt:

      Dank je wel vader voor je reactie, leuk dat je op mijn blog reageert! Yep de kracht van social media is onvoorstelbaar…gaaf dat je dat begrijpt!!! Enne geduld…zo vader zo dochter zal ik maar zeggen 😉
      Samen komen we een heel eind! Want er gaat niets boven de super goeie familieband in deze tijden. Right?
      Kus Maai

  9. Goed geschreven Maaike, hulde!
    Inspirerende woorden van en door een mooi, rijk en passioneel mens!

  10. MP zegt:

    Bij de Amazones (www.de-amazones.nl) heeft iemand dat ooit heel mooi verwoord:
    Wanneer ben ik nou genezen?

    Nou nog één keer dan, het zit zo:
    – voor de UWV en ARBO ben je binnen het jaar volledig hersteld
    – voor verzekeraars eigenlijk nooit meer zo’n beetje …
    – voor de buitenwereld zodra je weer haar hebt
    – en voor jezelf ….. zodra je weer een beetje met beide voeten op aarde terugbent en de draad weer min of meer kunt oppakken
    – voor je oncoloog pas na pakweg een jaar of tien
    – voor filmsterren en BN’ers geldt een aparte clausule, die zijn beter zodra ze dat zelf in de media roepen….. (van onze eigen Loesje)

Geef een reactie

