Zorginnovatie: De patiëntencoach

Twitter, het medium voor veel van mijn contacten, bracht me in contact met Stichting Tinkerbell. Leuke naam dacht ik, maar wat doen ze? Tot mijn blije verrassing doen zij precies waar ik het 2 jaar geleden over had tijdens een lunch met een fijne vriendin, Stichting Tinkerbell levert PATIENTcoaches! Dus iemand die met een patiënt meegaat naar ziekenhuisafspraken. Wat een fantastisch initiatief en wat een mooie toekomstgerichte ontwikkeling.

“Het doel van de Stichting Tinkerbell Patiëntencoach is het bevorderen van de zelfredzaamheid van patiënten en het verbeteren van de patiënt(mens-)gerichtheid van de zorg.

Na een afspraak kwam ik tot de conclusie dat deze mensen weten waar de behoefte van een patiënt ligt. Op het moment dat ik contact had was ik zelf zo goed als door al mijn behandelingen heen, maar er zouden, en zullen, nog vele controles volgen. Irene, de initiatiefneemster, had het tijdens ons gesprek over een pilot die ze aan het opstarten zijn en dat ze daar nog mensen, in de hoedanigheid als patiënt, voor zocht. Ze vroeg me of ik aan de pilot wil meewerken, zowel als patiënt die zij coacht, als ook voor feedback en input na de begeleiding. Natuurlijk! Ik werk daar graag aan mee, omdat ik het nut zie van de patiëntencoach, een absolute meerwaarde!

Als patiënt ben je uit het veld geslagen als je net een uitslag hebt gehoord of als je uitleg krijgt over de hele molen waar je doorheen moet om, hopelijk, weer beter te mogen worden. Je hebt honderden vragen, bent verward, bang en onzeker en loopt misschien wel met je ziel onder je arm rond. Dus naast het feit dat er iets lichamelijk niet in orde is kan je psyche je wellicht ook parten spelen. De begeleiding van een patiëntencoach schept  helderheid, creëert focus en ondersteunt in jouw proces.

Hoe ziet het traject er uit?

Via de telefoon of skype had ik de eerste contact en met de coach die in een gesprek achterhaald waar je zorg ligt en wat de vragen zijn die bij je leven. Een soort van intakegesprek. Tijdens dat gesprek helpt ze je ook om je rol te pakken, het gaat immers om jou als patiënt dit keer en door begeleiding van de patiënt helpt ze je ook om te communiceren met de zorgverlener. Dat is namelijk vaak waar het misgaat: communicatie! De zorgverlener spreekt de taal van de patiënt niet en andersom. En als patiënt kan je vaak veel meer vragen en kan je het ook over je onzekerheden hebben bij de zorgverlener. Ook gaf ze me een aantal tips die mij als patiënt krachtiger maakte.

Op de dag van de afspraak werd ik keurig thuis opgehaald en reden we samen naar het ziekenhuis. Op weg erheen en in de wachtkamer bespraken we nog een keer wat de punten zijn waar mijn onzekerheid ligt, de vragen die ik wilde stellen en opheldering over wilde krijgen. Het fijne merkte ik zelf is dat je door deze gesprekken een stuk rustiger wordt en je je zenuwen voelt wegebben. De spanning blijft, maar goed dat is ook niet raar, want je weet maar nooit wat je te horen krijgt. Tijdens de afspraak stelt de patiëntcoach zich zeer bescheiden op, het gaat immers om jou. Echter, zorgt ze wel dat je de vragen, zoals met haar besproken ook stelt en als je daar moeite mee hebt dan helpt ze je daarbij. Na de afspraak hebben we de afspraak uitgebreid geëvalueerd om zeker te zijn dat alles helder is. En vervolgens werd ik weer keurig thuis afgezet. Een andere fijne bijkomstigheid dat je niet hoeft te stressen over drukte op de weg, zoeken naar een parkeerplaats e.d.

’s Avonds ontving ik nog een email van haar met een aantal nuttige adressen, websites en een fysio gespecialiseerd op post-kanker behandelingen. Een overzicht van deze gespecialiseerde fysiotherapeuten kon het Daniël de Hoed mij helaas niet geven en ook bij mijn huisarts ving ik bot.

Conclusie

De patiëntencoach heeft een bijzondere toegevoegde waarde voor patiënten in hun proces. Door de begeleiding krijg je weer focus in de chaos aan vragen en onzekerheden, je voelt je sterk en weet dat er een onafhankelijk oor meeluistert tijdens alles wat wordt gezegd, dus na afloop kan je het hier nog eens rustig over hebben. Uiteraard vervangt zij niet de emotionele steun die je op sommige momenten nodig hebt, dus als ik spannende uitslagen krijg zal ik ook zeker een dierbare meenemen voor de schouder die nodig is misschien. Ik denk dan ook dat deze vorm van begeleiding een mooie ontwikkeling binnen de zorg zal zijn en uitkomst biedt bij veel uitdagingen. Daarnaast zie ik ook mogelijke kostenbesparingen puur op het feit dat patiënten door goede begeleiding minder vaak hun huisarts zullen bezoeken, omdat ze hun vragen al vooraf klaar hebben en deze gericht stellen. Ze weten waar ze aan toe zijn en dat is wat nu vaak voor veel onzekerheid zorgt. Ik hoop dan ook dat zorgverzekeraars naar deze nieuwe ontwikkeling van patiëntencoaches zullen kijken en dit opnemen in hun aanbod. Chronisch zieken, kankerpatiënten en vele anderen zullen hier veel baat bij hebben is mijn overtuiging!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Gezondheidszorg, Health experiences, Patient en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Zorginnovatie: De patiëntencoach

  1. Caren Kunst zegt:

    Ik deel je visie Maaike en weet zeker dat deze innovatie er komt: een kwestie van doen!

    groetjes
    Caren

  2. Eva-Maria zegt:

    Dag Maaike,
    Via LinkedIn kom ik op deze post en blog terecht. Dit vind ik een schitterend artikel en initiatief. Ik ben het er helemaal mee eens. Als DiabetesCoach en ervaringsdeskundige in diabetes ben ik hiermee bezig vanuit dezelfde bedoeling om mensen met diabetes te ‘empoweren’. En in elke ziekte, chronisch of acuut, word je met dezelfde zaken en ook wel fases geconfronteerd. Vandaar: ik steun dit volledig.
    Ik zal dit artikel in een van mijn artikelen verwerken om zo verder het idee te verspreiden.
    Steunende groeten,
    Eva-Maria
    DiabetesCoach.be

    • MaaiS zegt:

      Hi Eva-Maria,
      Dank voor je mooie woorden! Wat goed dat jij dit voor diabetes in België oppakt. Ik hoop dat in NL deze nieuwe rol zal gaan aanslaan en dat Tinkerbell een succes zal worden. Het is echt heel fijn om een “onafhankelijk” persoon bij een afspraak te hebben, die je begeleidt en helpt een “goede” patiënt te zijn, die ook voor eigen recht opkomt. Succes met de diabetes coach!
      Groet
      Maaike

  3. Jos van Baarsen zegt:

    Beste Maaike, Wat een goed artikel . Dank je voor delen. Dat is een geweldig goed initiatief van Tinkerbell. Ik weet uit ervaring ( mantelzorger, coach en verpleegkindige) dat de bezoeken aan artsen en specialisten voor mensen stress momenten kunnen zijn. Als dan de patiënt ondersteund wordt, door de coach is het geweldig. Weet je iets over kosten die aan deze vorm van coaching verbonden zijn? Ik zal ook de site van Tinkerbell bezoeken( heb ik nog niet gedaan)

  4. Jos van Baarsen zegt:

    Beste Maaike, Wat een goed artikel . Dank je voor delen. Dat is een geweldig goed initiatief van Tinkerbell. Ik weet uit ervaring ( mantelzorger, coach en verpleegkundige) dat de bezoeken aan artsen en specialisten voor mensen stress momenten kunnen zijn. Als dan de patiënt ondersteund wordt, door de coach is het geweldig. Weet je iets over kosten die aan deze vorm van coaching verbonden zijn? Ik zal ook de site van Tinkerbell bezoeken( heb ik nog niet gedaan)

    • MaaiS zegt:

      Beste Jos, Dank je hartelijk voor je bericht! Mooi dat het leeft. En jij als ervaringsdeskundige met meerdere petten weet ook goed hoe het voelt en wat nodig is. Over de prijzen etc. denk ik dat je het best even Stichting Tinkerbell zelf kunt benaderen 😉
      Hartelijke groet
      Maaike

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s