Deel 3: Een patient in de wereld van Zorg 1.0: het vervolg vervolgd

Op 28 mei meld ik me om 11 uur weer vol frisse moed bij het Daniel de Hoed. Vandaag gaat het dan echt gebeuren! Ik krijg weer een bed toegewezen en de co-assistent komt langs om me te vertellen dat alles vandaag goed komt. Ik vraag hem wanneer de rontgenfoto’s gemaakt worden om te controleren of de “antennes” nog op de juiste plek zitten. Hij zegt dat dat niet hoeft, na overleg met de chirurg! Ik dring erop aan dat het wel moet, aangezien het 24 uur later is en daarmee de kans op verschuiving dus weer bestaat, dat was immers gister de reden. Hij belt weer naar de chirurg en dan moeten ze toch gemaakt worden. Oh ja en de operatie is toch 2 uur uitgesteld, dus i.p.v. 13 uur zal het 15 uur worden, meldt hij en passant! Ik grom wat, maar goed wat kan je doen, dus ik wacht rustig af.

De foto wordt gemaakt en alles zit nog keurig op haar plaats. Als ik weer terugkom op de afdeling blijkt mijn buurvrouw, die na mij stond gepland, al naar de OK te zijn…het wordt toch 13 uur! Ik trek dus snel mijn sexy OK jurk aan en slik weer een Lorazepammetje. De operatie loopt voorspoedig en de sfeer op de OK is erg goed.

Ik hoefde vandaag gelukkig niet weer naar de nucleaire afdeling aangezien de vloeistof nog actief genoeg was. Er wordt nu ook een blauwe vloeistof ingespoten die ervoor zorgt dat de klier goed vindbaar is. Vanaf dat moment ga ik onder zeil. Als ik wakker wordt lijkt alles te zijn geslaagd en voel ik me weer snel redelijk fit ondanks een vervelende spanning in mijn borst. Even wachten tot de infuuszak leeg is, die loopt niet door om een of andere reden, en dan mag ik naar huis.

Patient 2.0 blijft online

Rond 18 uur weer thuis en dankzij de pillen en narcose voel ik me redelijk. Tijdens het eten begint mijn borst alleen steeds meer gespannen aan te voelen en gaat echt pijn doen. Even liggen op de bank dan maar…pff dat helpt niet. Ik bel het Daniel wat ik moet doen. Wellicht een icepack op mijn inmiddels 2x grotere borst? De dienstdoende verpleegster vraagt hoe het eruit ziet…ik controleer dit en zie dat er bloed door mijn verband sijpelt. Ik begin hier behoorlijk door in paniek te raken. De verpleegster gaat overleggen met dienstdoende arts. Als ze terugbelt is er inmiddels nog meer bloed. Het besluit wordt genomen en ik moet direct weer terug naar het Daniel. Tijdens de rit voel ik bloed over mijn buik druppelen en als ik voel zit mijn hele hand onder het bloed. Ik ben nu op het punt dat ik volledig overstuur ben en zelfs hyperventileer. Ik bel vanuit de auto weer naar het ziekenhuis om te vragen of iemand me bij de deur kan opvangen.

Bij het ziekenhuis aangeland staat er niemand bij de deur en de nachtportier stuurt me doodleuk door naar de 2de etage, terwijl ik daar met dikke tranen in paniek en met een door bloed doorweekt shirt voor hem sta. Op de afdeling aangekomen loop ik tegen iemand aan die op- nog omkijkt en me verder de gang instuurt. Daar kom ik dan eindelijk eindelijk een verpleegster tegen die me opvangt en naar bed begeleidt. Ik schijn de verpleegster met een rolstoel voor mij te zijn misgelopen…kan gebeuren. De eerste handeling die de verpleegster doet is een keihard bevroren icepack op mijn bloedende borst duwen, naast de paniek en pijn die ik al had verveelvoudigd die gelijk en ik ga nog harder huilen. Gelukkig komt op dat moment een meer seniore verpleegster binnen die het ijs snel weghaalt , het shirt uittrekt en met professionele hand begint te verbinden om het bloeden zo snel mogelijk te stelpen en mij heel goed en snel weer wat weet te kalmeren. De chirurg verschijnt en meldt de verpleegster na een korte inspectie: “Ah, we gaan even een hematoompje verwijderen”. Op dat moment reageerde ik er niet echt op wat er buiten mij om gebeurde, maar de volgende dag ben ik over de opmerking nog wel boos geworden, omdat hij op die manier over mijn hoofd praatte, terwijl ik, de patient, er gewoon bij was en hij me puur als een object behandelde dat zijn avond verstoord had. Enfin, het OK team wordt opgetrommeld en een uur later lig ik weer klaar om onder zeil te gaan. Het was hetzelfde team dat mij eerder die dag opereerde en me nu weer uitstekend hielp. We hebben zelfs nog enorm gelachen, terwijl ze bezig waren met het voorbereiden van de narcose! Zo hoort het! Door hen was ik weer een beetje ontspannen en voelde me gerustgesteld. Ik heb geen idee hoe lang ze bezig zijn geweest, maar rond 00:15 heb ik wat onsamenhangend getweet dat ik weer in het land der levenden was.

De volgende dag was ik naar mijn idee weer redelijk bij, maar de sms-jes en tweets terug lezend vraag ik me dat af, vol spelfouten en geen samenhang. Achteraf lijkt het of ik een gat van twee dagen heb, waar ik me bijzonder weinig van herinner als het om details gaat. Gelukkig ging het herstel vanaf dat moment redelijk snel en heb ik, dankzij de juiste pijnstillers, verder weinig last gehad en heb ik zelfs 3 dagen na de operatie helemaal geen pijnstilling meer genomen!

Na dit hele operatie circus, dat in mijn ogen een waar fiasco is geweest, wachtte me nog 28 dagen bestraling. Een voorzorgsmaatregel die standaard wordt uitgevoerd, omdat er toch in 20% van de borstbesparende operaties microcellen achterblijven, die opnieuw tot borstkanker kunnen leiden. Ik had zo gehoopt om voor de bestraling nog even van het circus bij te komen van een welverdiende vakantie, maar helaas moet de bestraling binnen 6 weken na de operatie starten waardoor uiteindelijk de hele zomer aan mijn neus voorbij is gegaan. Gelukkig is het nu voorbij! Ondanks dat de controles eng zullen zijn kan ik weer door met mijn leven!!

Dit bericht werd geplaatst in Health experiences, Patient en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

